Mindent az offline marketing eszközökről

Mindent az offline marketing eszközökről

Először is gratulálok, ha már eljutottál addig, hogy elkészült a webshopod, vagy kinyitottad életed első üzletét. De akkor is hasznos lehet számodra ez a cikk, ha még csak a tervezési fázisban vagy. 

Azt viszont tudnod kell, hogy a munka keményebb része még csak most kezdődik, ugyanis még senki nem tudja, milyen vállalkozásod van, és mit szeretnél eladni. Ezért első körben egy marketing stratégiára lesz szükséged, hogy megtudd, ki a te célközönséged, és milyen marketing eszközökkel érheted el őket.

A marketing eszközöknek két nagy csoportja van: az online és offline marketing. Ebben a cikkben az offline marketing lehetőségeiről olvashatsz bővebben.

Az offline marketing eszközei

Az offline marketing eszközök olyan hirdetési lehetőségek, amelyek nem az interneten elérhetők, hanem a “kézzelfogható”, internet kívüli világban. Ezek a következők lehetnek:

1. DM marketing, azaz direkt marketing

(közvetlen üzletszerzés), amely során közvetlenül kommunikálhatsz a leendő vevőkkel, személyes kapcsolatra törekedve.

A direkt marketinghez a következő csatornák tartoznak:

  • Telemarketing, telefonhívás

A telefonhívás is két csoportra osztható:

a.) Hideghívás

ami azt jelenti, hogy a kezedbe kapsz egy számodra ismeretlen névlistát telefonszámokkal, és elkezded őket felhívni az ajánlatoddal.

b.) Saját adatbázissal történő hívás

amikor olyan adatbázist használsz híváskor, amit te építettél fel a korábbi vásárlóid, érdeklődőid adataiból, például hírlevélre való feliratkozás segítségével.

  • DM levél, postai levél (levélreklám)

A DM (Direct Mail) levél, más néven levélreklám, egy olyan hagyományosan, postai úton érkező fizikai levél, amely prospektusokat, akciókat, reklámokat tartalmaz.

Bár ma már elavult marketing eszköznek számít, ezért kevesen is használják. Viszont pont emiatt lehet sikeres egy jól megtervezett kampánynál. (Például ha időseket vagy vállalkozásokat szeretnél elérni)

  • E-mail marketing

Az email marketing a postai levél online változata. Érdemes minél hamarabb elkezdened gyűjteni a vásárlóid adatait, ugyanis a bevételed egy nagyobb részét akár innen is szerezheted. 

Habár egyre többször mondogatják, hogy az e-mail marketing ideje lejárt, számos statisztika bizonyítja, hogy a vásárlók igenis szeretik ezt a személyesebb, értékesítési formát. Ők azért adták meg az adataikat, mert már ismerik a vállalkozásodat, szimpatikus nekik, és várják az értékes információkat, kedvezményeket. Ezért nagyon fontos, hogy mindig törődj velük és kövesd az igényeiket.

Egy valamire azonban kifejezetten ügyelj: a személyes adatvédelem jogi kérdéseket vethet fel (GDPR), így érdemes egy szakemberrel is konzultálnod.

2. Rádió reklám

A rádiós hirdetések általában 30 vagy 60 másodpercesek, és főleg azoknak szól, akiket online vagy televíziós hirdetéssel nem lehet elérni. Ők lehetnek a munkába tartó, vagy onnan hazatartó emberek, illetve akik napi szinten sokat vezetnek a munkájuk miatt. Azt érdemes azonban tudnod, hogy a rádió reklám meglehetősen drága marketing eszköz (egy heti reklám akár több millió forint is lehet), és a hirdetés hatékonyságát sem lehet igazán mérni. Azonban a fizikális üzletek számára hatékony lehet.

3. TV Reklám

A TV reklám bemutatása helyi vagy országos televízió csatornák műsoridejének szünetében történhet. Azzal azonban számolnod kell, hogy nem ez lesz a legolcsóbb hirdetési forma. Pár százezer forinttól akár négy millió forintba is kerülhet. És akkor még nem biztos, hogy a Te vállalkozásodat ez a lehetőség fogja fellendíteni. Àltalában nagyobb cégek, vállalatok választják ezt az offline hirdetési formát.

4. Újsághirdetés, szórólap (flyer)

Ez főleg a lokális üzleteknek, helyi franchise hálózatoknak lehet kedvező. Azt azonban érdemes észben tartanod, hogy a szórólapnak vagy az újságban szereplő hirdetésnek figyelemfelkeltőnek és színvonalasnak kell lennie. Ugyanis sokan azonnal kidobják a kukába, vagy észre sem veszik a hirdetést. Egy egyszerű szórólapozás, vagy újsàgban való hirdetés akár több százezer forintba is kerülhet.

5. Reklámtábla, óriásplakát

Az óriásplakát egy igazán figyelemfelkeltő eszköz, és minél nagyobb, annál nehezebb kikerülni a rajta szereplő információt. Az emberek viszont csak akkor tudják “lefényképezni” és elraktározni az agyukban a plakáton látottakat, ha maga a hirdetés nagyon kreatív és egyedi. Mindemellett az is fontos szempont, hogy a lehető legforgalmasabb helyen tűnjön fel. A plakát ára viszont erősen függ a helytől és a mérettől. Minél nagyobb és forgalmasabb helyen van, annál drágább. Egy havi felület bérlés Budapesten (pl: 10 plakát), grafikával, nyomdával és a szórást végző céggel együtt, akár egymillió forint is lehet.

6. Kiállítások, rendezvények

Egy fesztiválon, rendezvényen való részvétel, személyes találkozásnak minősül a termelő, a termék és a vásárló között. Itt az elsődleges szempont a vásárlók, ügyfelek tájékoztatása, esetleg személyes konzultációk lebonyolítása. A közönséggel való találkozás a vállalkozásod életében nagy mérföldkő lehet, ugyanis számos potenciális ügyfél ismerheti meg a vállalkozásodat és nyerheti el a bizalmadat.

Ez is meglehetősen költséges reklámnak számít, ugyanis akár egy-kétmillió forintba is kerülhet, amely tartalmazza 

  • a terület bérleti díját
  • a stand költségét
  • a kiállításhoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat
  • a szállítást
  • a személyzetet
  • a reklámot, promóciót

7. Eladáshelyi reklám POS (Point of Sale)

Az eladáshelyi reklámok olyan reklámok, amelyek a vevőt az üzletben informálják a termékek és a  szolgáltatások vásárlási lehetőségeiről, például szórólapokkal, katalógusokkal, táblákkal, kóstoltatással, hangosbemondóval.

Az üzleten kívül elhelyezkedő POS eszközök a következők lehetnek:

a bolt neve, kirakat, megállító táblák, hangos reklám, reklámzászlók, kirakatban lévő feliratok, földre festett reklám.

Az üzleten belül elhelyezkedő POS eszközök a következők lehetnek:

a cég brandjével felruházott polcok, vitrinek, árjelzők, hűtőszekrények, állványok, displayek,

próbafülkék, pultok, megállító és irányító táblák, padlómatrica, bevásárlókocsi, digitális reklámtáblák, feliratos munkaruhák, hangos reklám, kóstoltatás.

8. Sajtóhirdetés

A sajtótermékek olyan nyomtatott kommunikációs eszközök, amelyeknek jellemzői a publicitás, periodicitás és az aktualitás. Továbbá ez az egyik leghatékonyabb reklámeszköz, ami a napilapokban, magazinokban megjelenő hirdetést jelenti.

Egy sajtóhirdetés megjelenése szerint lehet:

szöveges, grafikás vagy fotós hirdetés. 

Terjesztési kör szerint:

helyi, országos, regionális vagy nemzetközi. Tartalom szerint:

hirdetési újságok, bulvár, kulturális, társadalmi, gazdasági vagy politikai jellegű. 

Megjelenése szerint: napilap, hetilap vagy folyóirat.

Bár ez is meglehetősen költséges megoldás, a megfelelő tartalmú újságban való hirdetés könnyen célba érhet.

Az offline marketing előnye és hátránya

Ma már egyre kevesebben élnek az offline marketing eszközökkel, ugyanis évről évre nő az online vásárlók száma, továbbá kevésbé mérhetők az offline hirdetések eredményei. Ezért egyre több vállalkozó az online hirdetési lehetőségeket választja. Olcsóbb, hatékonyabb és mérhető is abban az esetben, ha maga a vállalkozás is főleg online működik.

Véleményem szerint az offline marketing eszközök abban az esetben tudnak igazán érvényesülni, ha lokális üzlettel kapcsolatos reklámokkal szeretnéd elérni az embereket. Például ha nyitsz egy baba-mama barát kávézót a városodban, akkor a plakátok, szórólapok hatékonyak lehetnek, amennyiben gyermekorvosok, uszodák, élelmiszerboltok, iskolák közelében helyezed el, ugyanis ezeken a helyeken fordulnak meg leginkább az anyukák.

Van egy terület azonban, ahol az offline marketing folyamatosan a virágzó korát éli. Ez pedig a B2B szektor. A nagyobb cégek, vállalatok, multik életében fontos szerepet játszanak a különféle termékbemutatók, kiállítások, rendezvények, amelyek által új kapcsolatokra, üzleti lehetőségekre és nagyobb népszerűségre tehetnek szert, továbbá növelhetik a bizalmukat a leendő üzleti partnerek vagy vásárlók szemében.