Google AdWords: lényeges szakkifejezések, hogy hatékonyan mérhesd az eredményeket

Google AdWords: lényeges szakkifejezések, hogy hatékonyan mérhesd az eredményeket

A Google AdWords, melynek az új neve Google Ads, a Google által kifejlesztett, kattintás alapú hirdetési rendszer. Más néven PPC – (pay per click). Ez az egyik leghatékonyabb és legkedveltebb online hirdetési rendszer az egész világon.

Az AdWords azért is igen népszerű, és azért is működik olyan jól, mert nem tűnik hirdetésnek. Ugyanis a hirdetések csak is akkor jelennek meg, amikor a felhasználó épp rákeresett arra a termékre vagy szolgáltatásra, amire éppen szüksége van. Ez a szoros kapcsolódás, összefüggés, azaz relevancia a titka annak, hogy ez az online rendszer hatékonyan működik mind a keresők, mind a hirdetők számára.

A hirdetések a keresési eredmények felett és alatt, valamilyen megkülönböztetéssel jelennek meg. A keresési eredmények feletti hirdetési helyek a legjobbak, hiszen ezekre kattintanak rá legelőször a felhasználók. Ezeket a hirdetéseket kiemelt hirdetésnek nevezi a Google. Ide csak is akkor kerülhet a hirdetésed, ha az nagyon szorosan kapcsolódik a felhasználó kereséséhez, valamint ha nagyon jó az átkattintási arány (CTR), továbbá ha a kulcsszóra licitált ár elér egy bizonyos értéket.

Amit még mindenképp érdemes tudnod az AdWords-ről; hogy csak is akkor fizetsz a hirdetésekért, ha arra a felhasználók rakattintanak. Maga a megjelenés nem jár fizetési kötelelezettséggel. Ezért is nevezik az AdWords-öt kattintás alapú hirdetési rendszernek. (CPC – cost per click, vagy PPC – pay per click)

Most pedig nézzük meg az Adwords-höz kapcsolódó legfontosabb kifejezéseket, amikkel érdemes tisztában lenned

MINŐSÉGI MUTATÓ 

A minőségi mutató az jelzi, hogy mennyire releváns egy-egy kulcsszavad, a hirdetésed és az érkezőoldalad a felhasználók keresőkifejezéseire. Minél relevánsabb és minél jobb az élmény, annál magasabb a minőségi mutató. 

Kiszámítás:

A minőségi mutatót a következőképp lehet kiszámítani:

  • Várható átkattintási arány (CTR): Azt mutatja, hogy a felhasználók mekkora valószínűséggel kattintanak a megjelenő hirdetésre.
  • Hirdetés relevanciája: Azt jelzi, hogy a hirdetés mennyire egyezik meg a felhasználói keresés mögött rejlő szándékkal.
  • Céloldallal kapcsolatos élmény: Azt jelzi, hogy a céloldal mennyire releváns és hasznos a hirdetésre kattintó felhasználók számára.

Minél magasabb a CTR-ed és a minőségi mutatód, annál alacsonyabb lesz a kattintásonkénti költséged. 

ÁTKATTINTÁSI ARÁNY – CTR (Clicktrough rate) 

Ez az Adwords egyik legfontosabb statisztikai mérőszáma, valamint a minőségi pontszám egyik lényeges összetevője. Minél jobb az átkattintási arányod, annál relevánsabb a kulcsszavad a keresők számára. A CTR ugyanakkor meghatározza, hogy milyen lesz a minőségi mutatód, így pedig azt, hogy mennyit fizetsz a hirdetéseid megjelenítéséért. 

Kiszámítás:

Az X időszakban elért kattintások száma / a megjelenések számával.

ÁTLAGOS CPC

Ezt azt mutatja, hogy egy átlagos időszakban, vagy éppen egy vizsgált kampányban, hirdetéscsoportban, vagy egy kiválasztott kulcsszónak illetve egy hirdetésnek mennyi az átlagos kattintási ára.

Kiszámítás:

Az összesen elköltött hirdetési költség / a kattintások számával.

KONVERZIÓ

Konverziónak azt nevezzük, amikor az érdeklődő elért egy általunk kitűzött célt. Ezt általában százalékban mérjük. Például: Ha 100 emberből 75-en iratkoznak fel a hírleveledre, akkor az 75%-os konverziót jelent. A konverziót Te magad határozod meg, amelyek a következők lehetnek:

  • hírlevélre feliratkozás
  • weboldaladon történő vásárlás
  • regisztráció
  • ajánlat kérés
  • telefonhívás
  • űrlap kitöltés
  • e-mail cím megadása

Mit lehet mérni a konverzióval?

KONVERZIÓS ARÁNYT 

Először is weboldaldon el kell helyezned egy kódot, amelyek többféle adatot is tudnak mérni: például azt, hogy hány ember rendel tőled, vagy hány konverzió keletkezik a hirdetéseid hatására, és mekkora a konverziós arányod. Minden egyes kulcsszónál láthatod ezt a számot, így megtudhatod hogy melyek a leghatékonyabb kulcsszavaid, és hogy sikeres eladások következnek-e be.

KONVERZIÓNKÉNTI KÖLTSÉGET 

Azt mutatja meg, hogy egy-egy megrendelés mennyibe kerül számodra. 

MEGTÉRÜLÉST / ROI – (Return on Investment)

Amennyiben a ROI-t méred, akkor láthatod, hogy mennyit hoznak számodra a hirdetéseid.

A befektetés megtérülése mindössze a nyereség és a befektetett összeg arányát jelenti. 

Kiszámítás:

Adwords ROI = (nyereség – hirdetési költség) / hirdetési költség x 100 

Ezzel százalékos mértékben megkapod a megtérülés mértékét. Vagyis, ha a nyereséget az előző hónapban 

300.000 forint volt, de 70.000 forintot költöttél hirdetésre, akkor 

(300.0000-70.000) / 70.000×100= 328%

Amennyiben ez a szám nem lesz pozitív, úgy valamin azonnal változtatnod kell.

GOOGLE ANALYTICS

A Google ingyenes statisztika mérő szolgáltatása, ami az egyik legjobb eszköz a weboldalad mérésére. Az AdWords használathoz szinte kötelező, ugyanis összeköthető az Adwords és a Google Analytics fiók, így fontos információkhoz juthatsz általuk.

GOOGLE TAG MANAGER

A Google Tag Manager – GTM (magyar nevén Google Címkekezelő), egy olyan ingyenes Google marketing eszköz, amely által könnyedén tudsz analitikai és marketing tag-eket (címkéket), azaz követőkódókat, pixeleket a weboldaladon elhelyezni, és ezeket a tag-eket  anélkül kezelni, hogy a tényleges weboldalkódhoz hozzányúlnál. Tehát egy admin felületen tudod kezelni az összes mérőkódot.

Például a Facebook Pixel vagy a Google Analytics kódját nem közvetlenül a weboldal kódjából illeszted be, hanem a Google Tag Manageren keresztül mennek ki ezek a követőkódok.