Szeptember blues: más néven nyár végi depresszió. Mit jelent ez pontosan, és hogyan vészeljük át egyszerűen?

Szeptember blues: más néven nyár végi depresszió. Mit jelent ez pontosan, és hogyan vészeljük át egyszerűen?

A nyár végét általában az augusztus 20-ai tűzijáték jelenti. Ekkor kezdjük el lezárni, elengedni a számunkra felejthetetlen és csodás nyári hónapokat. 

Augusztus végén már nemcsak az idő, hanem a hangulatunk is kezd megváltozni; az öröknek tűnő, intenzív napsugarak veszítenek az erejükből, a nappalok egyre rövidülnek, valamint elkezdünk hangolódni a szeptemberre is: az iskolakezdésre, a munkába állásra, azaz a rutinos hétköznapokra.

Mit jelent pontosan a szeptember blues?

Nyár végi depressziót, amit akkor érezhetünk, amikor tudatosul bennünk. hogy szeptembertől vissza kell térnünk a régi kerékvágásba: újra dolgozni, iskolába kell menni hétfőtől-péntekig, és újra meg kell szoknunk a szürke, monoton hétköznapokat. Mindemellett meg kell birkóznunk a közeledő rossz időjárással, és az egyre rövidebb nappalokkal is.

Miért alakulhat ki a nyár végi depresszió?

Ősszel és télen sokkal kevesebb a nappali fény, mint nyáron. A fény pedig szerotonint termel a szervezetben, ami egy olyan hormon, ami boldoggá és energikussá teszi az embert. Ha viszont a szervezet nem kap elég fényt, akkor melatonint kezd el termelni, ami az úgynevezett “alvási hormon”, melynek a szerepe az lenne, hogy csak éjszaka, sötétben termelődjön.

Mivel nyár végétől egyre hamarabb sötétedik, így a szervezetünk nem kap elég fényt, nem termelődik elég boldogság-hormon, így könnyen fásultnak, lehangoltnak érezhetjük magunkat. Mindemellett lelkileg is fel kell dolgoznunk, hogy vége a nyári nyüzsgésnek, a sok élvezetes programnak, a jó időnek és beköszönt az ősz, a rutinos hétköznapokkal, hűvösebb időjárással.

Azonban van egy jó hírünk: a nyárvégi szomorúságot néhány különböző praktikával könnyebben csillapíthatjuk. 

őszi időszak

Íme 9+1 ötlet, hogyan tegyük kellemessebbé az őszi-téli időszakot:

Kelj fel korán!

Ha hétvégén inkább pihennél is, hétközben javasolt korán kelni, – lehetőleg mindig ugyanabban az időben- és egy kellemes reggeli rituálét bevezetni. Mindemellett tervezd meg mindig előre a napjaidat is, ugyanis ez a két dolog sokat segíthet a téli időszakra való átállásra.

Sétálj egyet reggelente!

Ha van kutyusod, akkor ez nem is kérdés, hogy reggel sétálsz-e egy jót a friss levegőn. Ha viszont nincs, akkor is érdemes bevezetned a reggeli sétákat, ugyanis így testileg és lelkileg is feltöltődve indíthatod a napodat.

Engedj be több fényt az otthonodba!

Használj könnyed, átlátszó függönyt, vagy rendezd át úgy a bútoraidat, hogy elegendő fény jusson az otthonodba. Ugyanis a kellő mennyiségű fény pozitív hatással lehet a hangulatodra. 

Táplálkozz egészségesen!

A nyár végi lehangoltság ellen a megfelelő étrend is segíthet. Például az olyan ételek, mint a dió, a bab vagy a gomba. Ugyanis ezek mind tartalmazzák a triptofán aminosavat, amely biztosítja a szervezet szerotonin utánpótlását. A búzacsíra, a quinoa és a tojás is tele van az úgynevezett boldogság hormonokkal. 

Érdemes ebben az időszakban az egészséges és kiegyensúlyozott étrendre törekedni.

Sportolj rendszeresen!

Bár a szürke, őszi napokon sokkal nehezebb elindulni sportolni, mégis megéri, hiszen a sport boldoggá tesz!

Ez azzal magyarázható, hogy edzés közben a szervezetünk olyan hormonokat szabadít fel, mint például endorfint, szerotonint és dopamint, amelyek mind a lelki jólétünkért felelősek. Biztosan Te is megfigyelted már, hogy edzés után mennyivel boldogabbnak érzed magad. 

Bármilyen nehéz is rossz időben sportolni indulni, vegyél erőt magadon, hogy utána boldogan folytathasd a napod.

Nevess sokat!

A nevetés a legjobb orvosság!

Legyen szó egy jó viccről, vagy mindenféle vicces emlékekről, amint elkezdesz ezeken nevetni, a testedben több, mint száz izom aktiválódik.

A hörgők szellőznek, a sejtek több oxigénhez jutnak, az izmok ellazulnak, a szív és a keringés stimulálódik. A nevetés emellett lelassítja a stresszhormonokat, és biztosítja a szerotonin pótlását. Minél hosszabb ideig, és minél gyakrabban nevetsz, annál intenzívebbek a hatások.

színes falevelek ősszel

Tölts minőségi időt a barátaiddal, szeretteiddel!

Ősszel és télen valószínűleg Te is kevésbé mozdulsz ki a szürke, nyirkos időben. Ezért érdemes közös programokat szervezned, mint például különleges ételek készítése a barátokkal, társasozás, vagy esetleg egy otthoni borkóstoló. De szuper ötlet lehet az is, ha a barátaiddal együtt mész el edzeni.

Tartózkodj minél több időt a napon!

Használd ki azokat az órákat, amikor hét ágra süt a nap. A napsütés rengeteg energiával feltölthet, jókedvre deríthet, mindemellett kiváló D-vitamin forrás is, ami fontos elemünk a téli hónapokra.

Kuckózz be, bújj össze a kedveseddel!

Egy pihe-puha, meleg takaró, egy finom forró csoki, vagy egy különleges tea a kedvenc könyveddel/filmed mellett, tökéletes kombináció lehet egy kis lelki feltöltődéshez. 

Ha pedig azonnali boldogsághormonra van szükséged, akkor öleld meg gyakran a kedvesed!

Már 20 másodpercnyi érintkezés után felszabadulnak a szervezetedben az olyan boldogító hormonok, mint az oxitocin és az endorfin.

Fedezd fel az őszi szezon szépségeit!

Túrázz a természetben a barátaiddal, ahol az erdő a sokszínű falevéltől mesés hellyé változik. Próbálj ki finom sütőtökös vagy fahéjas recepteket, amelyeket jóízűen megehetsz a szeretteiddel.

Fedezd fel a rengetegféle tea különlegességeket, és tarts otthon tea rituálékat.

De jó ötlet lehet az is, ha írsz egy listát azokról a teendőkről, amikre a nyári nyüzsgésben nem volt időd, ősszel viszont meg tudod valósítani. Ilyen például a nagytakarítás, selejtezés, könyvek olvasása, új receptek kipróbálása, tanfolyamok elvégzése, távolabbi barátok, rokonok meglátogatása.