Sok vállalkozó elköveti azt a hibát, hogy a jó ötlet megszületése után azonnal belevág a vállalkozásába, mindezt egy aprólékosan kidolgozott, üzleti terv nélkül. Emiatt pedig pár hónap után könnyen csődbe is mehetnek, ugyanis nem számolnak a vállalkozással kapcsolatos, felmerülő költségekkel.
Miután kitaláltad az év ötletét, és piackutatást is végeztél, hogy van-e igény arra, amit értékesíteni szeretnél, akkor jöhet az üzleti terv, ami a következő kérdésekre adhat neked választ:
- Kinek és mit szeretnél eladni/szolgáltatni? Tehát ki lesz a Te célközönséged?
- Milyen online és offline marketingstratégiában gondolkodsz, hogy megtaláljanak a leendő vásárlók, és Téged válasszanak?
- Mennyi tőkét kell befektetned a vállalkozásba, és körülbelül mennyi idő után térülhet meg? Tehát mikortól lesz nyereséges a vállalkozásod?
- Ki a konkurenciád? Mekkora esélyed van versenybe szállni vele?
- Milyen vállalkozási formát válassz?
- Milyen rizikói lehetnek a leendő vállalkozásod működésének?
Ha ezekre a kérdésekre már tudod a választ, akkor térjünk rá az anyagi részére.
Szükséged lesz egy kezdőtőkére, amellyel könnyebben elindíthatod a vállalkozásodat, valamint átvészelheted vele az első nehezebb hónapokat is.
Majd el kell döntened, milyen vállalkozási formában szeretnéd üzemeltetni a vállalkozásodat. Ha ez lesz az első vállalkozásod, akkor mindenképp érdemes könyvelővel, adótanácsadóval konzultálnod.
A legtöbb vállalkozó alanyi adómentes Katás-ként indítja el az egyéni vállalkozását, amelynek a következő költségei lehetnek:
- Az egyéni vállalkozás indításának költsége 0 Ft
- A kamarai hozzájárulás évente 5.000 Ft
- Az iparűzési adó évente 50.000 Ft (egyszerűsített adózás esetén)
- Vállalkozói bankszámla nyitása 0 Ft
Ha alanyi adómentes vállalkozóként dolgozol, akkor nem kötelező vállalkozói bankszámlát nyitnod. Ha viszont áfás vagy, akkor ennek az összege az általad kiválasztott számlacsomagtól függ.
- Plusz költségként felmerülhet, ha a tevékenységedhez valamilyen engedélyre van szükséged.
Milyen további költségekkel kell még számolnod katás egyéni vállalkozóként havi szinten?
- Kata adók, járulékok – ami 25.000 Ft vagy 50.000 Ft vagy 75.000 Ft is lehet
- Könyvelő díja – ami kb. 5.000 – 15.000 Ft
- Számlázó program havi díja – 0 Ft vagy 900 Ft + Áfa
- Bérleti díj – kb. 50.000 – 200.000 Ft
Ha szükséged van saját irodára, raktárra, mindenképp kalkulálni kell ezzel a nem kis kiadással. Ráadásul a bérleti díjhoz rezsi is társul.
- Árukészlet beszerzése
Ez akár 1-2 millió forint is lehet, vagy még több, a termékek értékétől függően.
- Eszközök, berendezések beszerzése
Ez is a vállalkozás profiljától függ. De egy biztos: általában egy céges mobil, egy laptop és egy nyomtató mindenképp szükséges.
- Telekommunikációs és rezsiköltségek
Internet költsége, telefonszámla, áram, víz
- Alkalmazott fizetése és járulékai
A munkavállalótól különböző jogcímeken (szja, járulékok) levonásokat kell eszközölnöd, a levont tételeket a NAV-nak kell továbbutalnod.
- Marketingköltségek
Egyszeri marketingköltségek:
Érdemes első körben egy marketing-tanácsadó véleményét kikérned, aki segít meghatározni a vállalkozásod számára legideálisabb marketingstratégiát, valamint az ehhez szükséges marketingköltségeket. Ára: 10.000Ft – 100.000Ft
Továbbá szükséged lesz egy modern, letisztult weboldalra, ahová a látogatóid érkezhetnek a hirdetésekből. Ennek az ára: 120.000 – 250.000 Ft
A weboldaladat pedig egy szuper olvasmányos marketingszöveggel kell ellátnod, hogy a vásárlók szívesen olvassák, és vásároljanak is onnan. Ennek az ára: 60.000 – 150.000 Ft
Havi marketingköltségek:
Érdemes különböző marketing-csatornákon folyamatosan, és leginkább kiemelkedően kommunikálnod ahhoz, hogy a vállalkozásod ismert, közkedvelt legyen, és vásároljanak is Tőled.
Ezeknek az árai a következők lehetnek:
- Google Ads fiókkezelés: 30.000 – 80.000 Ft
- Facebook fiókkezelés és pl. havi 4 poszt: 20.000 Ft- tól
- Instagram fiókkezelés és pl. havi 4 poszt: 20.000 Ft-tól
- És ha még videókat is szeretnél, még további költségek keletkezhetnek, mint például a Tiktok, Youtube-videóknál.
Ezekre pedig még külön rá kell számolni a hirdetési költségeket is, hogy eljusson a célközönségedhez az üzeneted.
Azt azonban tudnod kell, hogy nem biztos, hogy a Te vállalkozásodnak az összes marketing-csatornára szüksége lesz.
Épp ezért javasolt egy marketing-tanácsadóval konzultálnod, aki segít kialakítani a tökéletes marketingstratégiát a vállalkozásod számára, nehogy elégesd a pénzedet a nem megfelelő hirdetési csatornákra.
Összegzés
Ha úgy érzed, hogy ezeket a költségeket figyelembe véve is pár hónapon belül pozitív számot kaphatsz, úgy érdemes belevágnod a leendő vállalkozásodba. Azonban, ha nincs elegendő kezdőtőkéd, úgy ne kockáztass, inkább tegyél félre még egy kis ideig, hogy biztos alapokkal indulhass, és megvalósíthasd az álmaidat.